Întrebări frecvente

SUNTEM ECHIPA 112 ȘI VĂ RĂSPUNDEM LA TOATE ÎNTREBĂRILE

Deoarece în cazul urgențelor fiecare secundă contează, este esențial ca atunci când sunați la 112 să cooperați cu operatorul STS și dispecerii agențiilor de intervenție. După preluarea apelului dumneavoastră, operatorul STS al Serviciului de urgență 112 îndeplinește mai multe sarcini în același timp pentru a procesa rapid informaţiile obținute. De exemplu, în timp ce vă adresează întrebările necesare, acesta completează informațiile în fișa de caz creată în sistem. Operatorul STS trebuie să ia decizii rapide și corecte, cu un minim de informații.

Pentru a vă oferi ajutorul de care aveți nevoie și pentru a crește calitatea serviciului oferit cetățenilor, operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență 112 participă constant la sesiuni de pregătire profesională. Însă, pentru a primi un ajutor rapid și eficient în caz de urgență, nu este suficient ca operatorii să fie profesioniști. Este esențial să răspundeți prompt și clar la întrebări, să urmați instrucțiunile operatorului STS și ale dispecerilor agențiilor și să vă păstrați calmul, astfel încât aceștia să poată afla, în cel mai scurt timp, ce s-a întâmplat și unde.

1. De ce sunt necesare atâtea întrebări?

Știm că, atunci când sunați la 112, este o urgență și aveți nevoie de ajutor cât mai repede, iar timpul pare că se scurge altfel. Dar toate răspunsurile la întrebările standard pe care vi le adresează operatorul sunt vitale și necesare ca dumneavoastră să primiți ajutor în cel mai scurt timp.

Datele minimale despre eveniment, gravitatea situației, starea victimei/victimelor, adresa sunt necesare pentru a fi identificată urgența și agenția care poate gestiona intervenția la fața locului, astfel încât să primiți rapid ajutorul de care aveți nevoie. Interviul cu operatorul sau dispecerul nu întârzie intervenția la caz.

Răspunsurile oferite de dumneavoastră sunt completate de operatorul STS din cadrul Serviciului de urgență 112 în fișa de caz și sunt transmise și vizualizate de dispecerii agențiilor de intervenție.

2. De ce este importantă adresa unde are loc evenimentul?

Pentru ca echipajele să ajungă la dumneavoastră sau la persoana care are nevoie de serviciile de urgență. Cu cât sunt mai detaliate informațiile despre adresă, cu atât mai repede vor putea ajunge echipajele. O adresă cât mai exactă și completă (județ, localitate, sector, stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, inclusiv interfon) scurtează timpul de intervenție.

Dacă aveți o urgență și nu cunoașteți cu exactitate locul unde vă aflați, operatorii STS ai Serviciului de urgență 112, în colaborare cu dispecerii agențiilor de intervenție, pot determina unde sunteți și după diverse puncte de reper, cum ar fi intersecții ale străzilor, denumiri ale unor clădiri din zonă (școală, bancă, spital, biserică), parcuri, monumente. Căutați astfel de puncte de reper sau întrebați persoanele din zonă. Echipajele de intervenție vă vor găsi cu atât mai repede cu cât adresa unde are loc evenimentul este mai exactă.

Dacă sunați la 112 de pe un telefon fix, sistemul afișează operatorului STS adresa abonatului, extrasă automat din baza de date pusă la dispoziție de furnizorii de servicii de telefonie, în conformitate cu prevederile legale.

Dacă sunați la 112 de pe un telefon mobil, localizarea apelului se face la nivelul sectorului celulei de telefonie din care a fost generat acesta și cu ajutorul tehnologiei AML. Precizia localizării apelurilor variază în funcție de densitatea celulelor de comunicații mobile ale operatorilor de telefonie mobilă, fiind mai mare în zonele urbane și mai mică în zonele rurale, precum și de vizibilitatea la satelit, în cazul tehnologiei AML.

Operatorul STS din cadrul Serviciului de urgență 112 va solicita întotdeauna adresa, chiar dacă apelați de pe un telefon cu abonament, fix sau mobil, deoarece există riscul ca informațiile să nu fie actualizate.

3. De ce sunt importante informațiile despre victime?

Numărul victimelor și alte informații despre acestea sunt necesare agențiilor specializate de intervenție cu responsabilitate medicală deoarece:

  • în funcție de numărul victimelor se stabilește numărul de echipaje necesare pentru intervenție;
  • identitatea victimelor este utilă pentru interogarea istoricului medical al acestora în vederea administrării medicației adecvate.
4. De ce este important numărul de telefon de la care se sună?

Numărul de telefon poate fi necesar pentru restabilirea legăturii telefonice cu dumneavoastră.
Pentru majoritatea apelurilor recepționate la 112, numărul de telefon de la care se sună este afișat operatorului STS din cadrul Serviciului de urgență 112 și dispecerilor agențiilor. Însă, există situații în care, din considerente tehnice, care țin de anumite limitări ale tehnologiei GSM, numărul nu este afișat.
De exemplu, dacă nu aveți semnal în rețeaua de telefonie în care sunteți înregistrat, apelul dumneavoastră către serviciul de urgență este transmis de o altă rețea de telefonie mobilă cu acoperire în zona respectivă. În acest caz, în sistem nu va fi afișat numărul de telefon de la care ați inițiat apelul, ci un număr generic, care nu poate fi reapelat. Astfel, operatorul va solicita numărul de telefon de la care sunați sau un alt număr de telefon care poate fi apelat în cazul în care:

  • apelul se întrerupe;
  • sunt necesare informații suplimentare pentru tratarea urgenței;
  • este nevoie de repere suplimentare în situația în care echipajele de intervenție nu găsesc adresa.
5. De ce este importantă identitatea celui care sună la 112?

Această informație nu este obligatorie pentru procesarea apelului de către serviciul de urgență, dar este importantă. Pe de o parte, ea este utilă pentru stabilirea veridicității apelului (în România, sunt anual sute de mii de apeluri abuzive prin care se solicită alertarea nejustificată a echipajelor de intervenție). Pe de altă parte, este esențială, ulterior, dacă vreți să solicitați datele legate de apelul pe care l-ați făcut la 112, inclusiv înregistrarea acestuia, în situația în care aveți vreodată nevoie de dovada faptului că ați apelat serviciul de urgență.

6. Care sunt agențiile specializate de intervenție?

Principalele agenții de intervenție sunt Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont.

Conform OUG 34/2008, agențiile specializate de intervenție sunt structurile autorităților administrației publice care au rolul de intervenție imediată pentru soluționarea urgențelor în domeniile ambulanței, serviciilor mobile de urgență, reanimare și descarcerare (SMURD), poliției, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste și voluntare pentru situații de urgență, inclusiv SMURD, contra terorismului, precum și alte structuri stabilite prin hotărâre a Guvernului.

7. Există 112 și în alte țări?

112 este numărul european pentru apeluri de urgență. 112 este operațional în toate statele Uniunii Europene, dar și în câteva alte state din afara Uniunii.

8. Pot suna la 112 dacă nu am o cartelă SIM în telefon?

Nu. În România, puteți suna la 112 doar dacă aveți o cartelă SIM în telefon.

9. Pot suna la 112 de pe o cartelă internațională?

Da. Apelul este gratuit și nu este necesar să formați prefixul țării.

10. Unde ajunge apelul când sun la 112?

În România există câte un centru de preluare a apelurilor de urgență în fiecare județ. Centrul din București deservește și județul Ilfov. Apelul va ajunge în centrul aflat în județul din care a fost inițiat apelul. Dacă vă aflați la limita de județ, este posibil ca apelul dumneavoastră să ajungă la centrul din județul vecin. În această situație, operatorul STS din cadrul Serviciului de urgență 112 va transfera apelul la centrul județean potrivit.

11. Ce fac dacă sun la 112 și nu mi se răspunde imediat?

Dacă sunați la 112 și nu vi se răspunde imediat, înseamnă că toți operatorii sunt angajați în procesarea altor apeluri de urgență. Nu închideți! Operatorii răspund la toate apelurile, cât de repede posibil, în ordinea intrării lor în sistem. Dacă închideți și sunați din nou, vă pierdeți prioritatea!

12. Ce se întâmplă când sun la 112?

Când sunați la 112, vă răspunde un operator STS care, în baza interviului, va identifica urgența, tipul acesteia, adresa evenimentului, va solicita date referitoare la identitatea dumneavoastră și a victimelor (dacă este cazul). Operatorul va completa fișa de caz cu aceste informații și vă va pune în legătură, transferând totodată și fișa de caz, cu dispecerii agențiilor de specializate de intervenție (Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie). Nu închideți până când operatorul sau dispecerii nu vă spun că puteți închide!

13. Ce trebuie să spun când sun la 112?

Cel mai important lucru este să cooperați cu operatorul și cu dispecerii și să răspundeți calm la întrebările pe care vi le adresează.

Descrieți, cât puteți de clar și concis, situația cu care vă confruntați: ce s-a întâmplat, unde s-a întâmplat, dacă există pericolul ca situația să se agraveze sau să degenereze, să afecteze și alte persoane. Totodată, unul dintre cele mai importante lucruri este să cooperați cu operatorul și cu dispecerii și să răspundeți calm la întrebările pe care vi le adresează.

14. Pot suna la 112 dacă nu sunt sigur/ă dacă am o urgență?

Dacă nu sunteți sigur/ă că aveți o urgență, sunați la 112. Operatorul va evalua situația și vă va spune dacă cele relatate sunt de competența Serviciului de urgență 112.

15. Pot suna la 112 pentru altcineva?

Deși este indicat să sune persoanele implicate sau cineva de la fața locului, întrucât pot oferi mai multe detalii, sunați la 112 pentru a raporta o situație de urgență, indiferent dacă sunteți implicat/ă sau nu.

16. Ce fac dacă am sunat din greșeală la 112?

Dacă ați sunat la 112 din greșeală, nu închideți! Rămâneți la telefon, informați operatorul că nu aveți o urgență și că ați apelat din greșeală!

17. Sunt înregistrate convorbirile la 112?

Toate apelurile la 112 sunt înregistrate.

18. Pot suna la 112 pentru a afla numere de telefon?

Nu. 112 este numărul de telefon pentru situațiile în care viața, proprietatea și/sau mediul sunt în pericol.

19. Ce se întâmplă dacă sun la 112, dar nu pot vorbi cu operatorul?

Persoanele cu deficienţe de auz și/sau vorbire au la dispoziție serviciul SMS 113 pentru a anunța situațiile de urgență prin SMS. Aflați mai multe informații despre modul de utilizare a SMS 113 și despre procesul de înregistrare în vederea accesului la serviciu, accesând linkul următor.

Dacă aveți o urgență și vă aflați într-o situaţie care nu vă permite să comunicați cu operatorul, acesta vă va solicita să apăsați o tastă a telefonului pentru a confirma faptul că este vorba despre un apel de urgenţă şi nu unul efectuat din greşeală. Urmați instrucţiunile operatorului! Acesta va transmite dispecerilor toate informaţiile pe care le are despre apelul dumneavoastră (numărul de telefon, adresa abonamentului, localizarea apelului).

20. De ce trebuie să spun adresa exactă a incidentului când sun la 112? Nu mă puteţi localiza?

În prezent, în cadrul Serviciului de urgență 112 sunt implementate patru tehnologii de localizare:

  • Cell ID/Sector ID
  • AML
  • Geolocation 112
  • Aplicația Apel 112.

Localizarea primară Cell ID/Sector ID se face la nivelul sectorului celulei de telefonie mobilă din care au fost generate apelurile. Prin urmare, precizia localizării apelului variază în funcție de acoperirea antenelor din rețelele operatorilor de telefonie, aceasta fiind mai mare în zonele urbane și mai mică în zonele rurale. Dacă nu îi puteți spune operatorului adresa exactă, căutați puncte de reper sau întrebați o persoană din zonă.

Localizarea avansată AML, Geolocation 112 și aplicația Apel 112 funcționează doar pe telefoane smart.

Localizarea AML reduce suprafața la un cerc cu raza de câțiva metri/zeci de metri.

Prin Geolocation 112, atunci când sunați la 112 primiți un SMS ce conține un link de localizare care, după ce îl accesați, permite, cu acordul dumneavoastră, transmiterea către Sistemul 112 a coordonatelor geografice furnizate de sistemul de operare, prin serviciile de localizare integrate, utilizând serviciul de date asociat telefonului mobil.

Aplicația Apel 112 permite apelarea numărului de urgență și, totodată, transmiterea poziției telefonului către Sistemul 112, utilizând, de asemenea, serviciul de date asociat telefonului mobil.

Cele patru metode de localizare sunt complementare și niciuna nu este infailibilă. Așa cum se întâmplă și în celelalte țări care au implementat soluții de transmitere a coordonatelor geografice pe timpul apelurilor de urgență, fiecare metodă are o anumită rată de succes. De aceea, este important ca întotdeauna să oferiți operatorului STS din cadrul Serviciului de urgență 112 cât mai multe informații despre adresa evenimentului.

De asemenea, dacă aveți un smartphone, este util să cunoaşteți modul în care puteţi afla coordonatele GPS pentru a le comunica operatorului STS. Pentru a evita confuzii şi a economisi timp, precizați-i operatorului formatul în care sunt afişate coordonatele pe telefon (în format zecimal, de exemplu latitudine 44.4407808 și longitudine 26.0374528 sau în grade, minute și secunde, de exemplu N 44°26’26” și E 26°2’14”).

STS urmărește permanent identificarea și îmbunătățirea soluțiilor de localizare ce pot fi implementate în Sistemul 112.

21. Pot suna la 112 dacă nu am semnal?

Dacă nu aveți semnal în reţeaua proprie, apelul dumneavoastră va fi transmis către Sistemul 112 de un alt operator de telefonie care are acoperire în zonă. În aceste situaţii, operatorul de telefonie nu va transmite către sistemul de urgență numărul dumneavoastră de telefon. Operatorul STS din cadrul Serviciului 112 va solicita numărul dumneavoastră de telefon sau un alt număr la care puteți fi contactat, pentru a putea să vă reapeleze, dacă apelul se întrerupe sau dacă este nevoie de repere suplimentare când echipajul ajunge în zona incidentului. De asemenea, este posibil ca informațiile de localizare avansată să nu poată fi transmise către Sistemul 112.

În situația în care niciun operator de telefonie mobilă nu are acoperire în zona în care vă aflați, nu veți putea apela serviciul de urgență decât în anumite condiții: dacă aveți un telefon compatibil cu tehnologia VoLTE, dacă telefonul este conectat la o rețea wireless disponibilă în zonă, dacă rețeaua în care este înregistrat SIM-ul din telefonul dumneavoastră oferă serviciul de apelare peste Wi-Fi și dacă este activată această funcție din meniul telefonului. Pentru localizarea acestui tip de apel, operatorul de telefonie mobilă va transmite către sistemul de urgență poziția ultimei celule de telefonie mobilă în care s-a înregistrat telefonul.

22. Ce fac dacă sun la 112 şi prezintă ton de ocupat sau nu se face apelarea?

Dacă ați apelat 112 şi sună ocupat sau nu se stabileşte conexiunea, încercați să apelați din nou de pe un telefon din altă reţea de telefonie mobilă. Este posibil să fie o problemă temporară de reţea.

23. Dacă i-am comunicat urgența operatorului STS de ce trebuie să mai vorbesc și cu dispecerii agențiilor?

Operatorul STS din cadrul Serviciului de urgență 112 vă adresează întrebări standard pentru a evalua caracterul de urgență, gravitatea situației și pentru a afla adresa/localizarea evenimentului, astfel încât să identifice și să vă pună în legătură cu toate agențiile de urgență competente să intervină. Dispecerii acestora pot adresa întrebări specifice, care vizează informații relevante pentru stabilirea tipului de resursă ce urmează a fi alertată pentru intervenția respectivă, modalități de acces sau alte detalii necesare soluționării urgenței.

24. Pot suna la 112 din aplicații multimedia de pe smartphone (de ex.: WhatsApp, Facebook Messenger)? Pot face apeluri video către sistemul de urgență?

În acest moment, nu există standarde sau reglementări legislative la nivel european pentru recepționarea apelurilor de urgență prin Internet, iar unele aplicații care asigură comunicațiile de voce peste internet nu permit accesul către serviciile de urgență. Legislația națională obligă furnizorii de servicii de comunicații electronice să asigure accesul la serviciul de urgență pentru toți abonații proprii.

STS a participat activ în proiecte europene pilot (precum EMYNOS, HeERo), care au avut ca scop testarea unor funcționalități de nouă generație, precum apelurile video, localizarea precisă a apelantului, comunicarea cu serviciile de urgență prin mesaje text în timp real.

25. Primesc amenzi dacă sun la 112 de mai multe ori?

NU, dacă aveți o urgență.

DA, dacă apelul dumneavoastră este fals.

26. Ce este apelul eCall și când se generează?

Apelul eCall este un apel de urgență generat de un dispozitiv IVS aflat la bordul autoturismului. De la 1 aprilie 2018, legislația europeană prevede dotarea fiecărui nou model de autoturism cu un astfel de dispozitiv. Apelurile eCall pot fi generate automat, prin declanșarea unor senzori de pe mașină (ex.: senzor de declanșare airbag) sau la acționarea manuală a unui buton de către unul dintre ocupanții vehiculului. La declanșarea apelului eCall, sistemul de urgență recepționează un set minimal de date transmis automat de dispozitivul din mașină, referitoare la: localizarea accidentului, direcţia de mers, data şi ora accidentului, numărul de identificare al autovehiculului, tipul de combustibil folosit, numărul de pasageri etc.
De asemenea, sistemul pune la dispoziția operatorului STS o conexiune de voce cu ocupanții vehiculului, pentru confirmarea incidentului sau pentru a oferi informații suplimentare despre acesta. În situația în care ocupanții vehiculului nu comunică, operatorul STS va transmite agențiilor de intervenție informațiile furnizate de dispozitivul IVS de la bordul autoturismului, care a declanșat apelul.

27. Mai modernizați Serviciul de urgență 112?
Da. STS urmărește constant modernizarea Serviciului de urgență 112. În prezent, este în implementare un astfel de proiect. DETALII
În același timp, ținem mereu cont de sugestiile dumneavoastră pentru a face îmbunătățiri.
28. Cum pot deveni operator în cadrul Serviciului de urgență 112?
Pentru a fi operator în cadrul Serviciului de urgență 112 este necesar să îndepliniți o serie de condiții pe care le găsiți aici.
 

 

PUNEȚI O ÎNTREBARE
FORMULAR DE CONTACT


Contact
Luni-Vineri: 08:00 - 16:00
Relații cu Publicul
+4021.202.21.88
sau
Serviciul de Telecomunicații Speciale © 2021 Toate drepturile rezervate.