Localizarea apelurilor de urgență

Când sunați la 112, apelul dumneavoastră este însoțit de informația de localizare Cell ID/Sector ID, obținută pe baza datelor de identificare (semnalului de la telefon) și a caracteristicilor antenei GSM care asigură comunicația cu telefonul dumneavoastră. Aceste date permit generarea unei arii geografice de forma unui cerc sau sector de cerc și reprezintă acoperirea antenei GSM care a preluat și a transmis apelul în Sistemul 112. Precizia acestei informații de localizare este de la o rază de ordinul unei sute de metri până la zeci de kilometri, aceasta fiind estimată și transmisă către SNUAU de către operatorul de telefonie mobilă.

Pentru localizarea apelurilor de pe telefonul mobil, am implementat mai multe soluții de localizare avansată. Acestea se bazează pe informațiile furnizate de serviciile de localizare existente pe telefoanele inteligente. Tehnologia AML permite, în cazul efectuării unui apel de urgență, transmiterea coordonatelor geografice disponibile pe telefoanele mobile inteligente, cu ajutorul funcțiilor și elementelor încorporate în aceste tipuri de telefoane pentru generarea informațiilor de localizare, fără a mai fi necesară instalarea de componente sau aplicații suplimentare. Este o metodă de localizare mai precisă, dar depinde de accesul telefonului la servicii de SMS sau Internet. Aplicația Apel 112 vă este utilă dacă sunați la numărul de urgență 112 prin intermediul acesteia: vorbiți cu operatorul STS din cadrul Serviciului de urgență 112, iar poziția geografică este transmisă automat către Sistemul 112. Dacă nu aveți internet când sunați la 112, îi puteți spune operatorului coordonatele geografice afișate de aplicație, iar el va transmite poziția comunicată agențiilor specializate de intervenție. O altă soluție de localizare este Geolocation 112. Operatorul STS vă trimite un link prin SMS, iar, după ce îl accesați, telefonul transmite către Sistemul 112 coordonatele locului în care vă aflați.

Toate cele patru metode de localizare implementate în țara noastră (AML, aplicația mobilă APEL 112, Geolocation și Cell ID/Sector ID) sunt complementare una celeilalte, însă nici una nu este infailibilă. Din acest motiv, când sunați la 112, oferiți, pe cât posibil, cât mai multe detaliile privind locul urgenței! Cooperarea cu operatorul STS și dispecerii agențiilor de intervenție sunt deosebit de importante pentru stabilirea locului unde este necesară intervenția.

IMPORTANT!
În toate cazurile, operatorul STS vă va întreba unde vă aflați pentru a identifica, cât mai exact, poziția geografică, astfel încât echipajele de intervenție să ajungă la dumneavoastră cât mai repede.

Pentru a putea fi utilizate tehnologiile de localizare AML, Geolocation 112 și aplicația Apel 112, este necesar ca apelul la 112 să fie efectuat de pe un telefon mobil compatibil cu respectiva tehnologie, conform celor prezentate în secțiunile următoare.

Cell ID/Sector ID

La inițierea unui apel către numărul unic de urgență 112, furnizorii de telefonie mobilă au obligația de a transmite către SNUAU informația de localizare primară, sub forma unui identificator de celulă/sector de celulă (Cell ID/Sector ID), conform Deciziei ANCOM nr. 1023/2008, cu modificările și completările ulterioare.

 

AML (Advanced Mobile Location)

Când sunați la numărul unic de urgență 112 de pe un telefon mobil ce dispune de senzori specifici pentru determinarea informațiilor de localizare (GPS, WiFi etc.) și care are implementate la nivelul sistemului de operare servicii de determinare și transmitere a informațiilor de localizare, pe timpul unui apel de urgență, precum telefoanele de tip smartphone, puteți beneficia de tehnologia Advanced Mobile Location (AML), care permite transmiterea coordonatelor geografice aferente poziției terminalulului către Sistemul 112, exclusiv pe durata apelului de urgență și nicidecum în alte condiții.

Ce este AML?

AML (Advanced Mobile Location/Localizare Mobilă Avansată) este o tehnologie care permite, în cazul efectuării unui apel de urgență, transmiterea coordonatelor geografice disponibile pe telefoanele compatibile cu această tehnologie, cu ajutorul funcțiilor și elementelor încorporate în aceste telefoane pentru generarea informațiilor de localizare.

Este funcțională numai în situațiile în care solicitați ajutor la numărul de urgență 112 pentru transmiterea informațiilor de localizare cu o mai mare acuratețe, care poate ajunge până la câțiva metri/zeci de metri.

Transmiterea coordonatelor geografice din telefon se realizează doar dacă accesați serviciul de urgență prin apel la 112 sau prin SMS la 113 (doar de pe telefoanele echipate cu sistem de operare Android). După efectuarea comunicației de urgență, AML se oprește automat și nu mai generează date de localizare. Atunci când nu este în desfășurare un apel de urgență, tehnologia AML rămâne inactivă pe terminal, fără a consuma baterie sau a genera date de localizare.

AML nu este o aplicație care se descarcă pe telefon! Nu trebuie să instalați componente sau aplicații suplimentare.

Serviciul de Telecomunicații Speciale a implementat această facilitate în cadrul SNUAU, la nivel național, în parteneriat cu Google și Apple, și împreună cu principalii operatori de telefonie mobilă.

 

Cum funcționează?

Când sunați la 112 de pe un telefon mobil compatibil cu tehnologia AML, telefonul verifică dacă nivelul bateriei este mai mare de 10%, pornește automat serviciul de localizare și alte funcții de generare a informațiilor de localizare disponibile pe terminal, apoi fuzionează datele primite din aceste surse pentru a stabili poziția cu acuratețe ridicată. Această poziție se transmite către Serviciul de urgență 112 prin mesaje de tip SMS și/sau de tip date (internet) pe timpul apelului de urgență. Informația de localizare astfel furnizată este afișată în aplicația de hartă utilizată de operatorii STS și de dispecerii agențiilor specializate de intervenție (Ambulanță, Poliție, Pompieri, SMURD etc.).

La iniţierea unui apel de urgenţă, tehnologia de localizare AML presupune parcurgerea automată, fără intervenția utilizatorului, a următoarelor etape:

  • Pornirea automată (după verificarea nivelului bateriei) a serviciului de localizare folosind GNSS și a receptorului Wi-Fi (dacă nu sunt active la momentul inițierii apelului)
  • Pornirea automată a funcțiilor de generare a informațiilor de localizare, disponibile pe telefonul mobil, folosind simultan atât informațiile de localizare de tip Cell ID/Sector ID, Wi-Fi, GNSS etc., cât și senzorii aflați în dotarea terminalului (giroscop, accelerometru etc.), fuzionând datele din aceste surse pentru a obține o poziție geografică a apelantului cât mai precisă
  • Transmiterea mesajelor AML către Serviciul de urgență 112 se realizează prin mesaje de tip SMS și/sau de tip date (internet), în timpul apelului de urgență. Mesajele recepționate de Serviciul de urgență 112 sunt introduse în baza de date ce deservește SNUAU, iar informația de localizare este extrasă, procesată și afișată în aplicația specifică GIS utilizată de operatorii Serviciului de urgență 112, precum și de dispecerii agențiilor specializate de intervenție.

Pentru realizarea unei bune localizări, AML necesită acoperire Wi-Fi sau vizibilitatea telefonului mobil spre sateliți de poziționare (GNSS).

Avantajele tehnologiei AML

  • Furnizează cu precizie îmbunătățită poziția persoanei care apelează 112
  • Este integrată direct în sistemul de operare al telefonului, iar utilizatorul nu trebuie să instaleze/configureze nimic
  • Se activează automat când se apelează 112 și rămâne activă doar pe timpul apelului de urgență
  • Transmite automat coordonatele geografice determinate cu ajutorul senzorilor din telefon
  • Are o precizie mai bună decât localizarea Cell ID/Sector ID

Furnizarea datelor de localizare prin tehnologia AML și calitatea localizării sunt dependente, totuși, de o serie de elemente precum:

  • Capabilitățile tehnice ale telefonului mobil (ex.: dotarea cu sistem de operare Android sau iOS, senzor GPS etc.)
  • Serviciile disponibile, asociate telefonului de pe care se efectuează apelul de urgență (ex.: servicii date/voce active, conexiune Wi-Fi)
  • Factori ce țin de poziția geografică a apelantului (ex.: acoperire de rețea, conexiune/vizibilitate la sateliți, conectivitate Wi-Fi, condițiile de propagare a semnalului radio etc.)
  • Limitări tehnice existente la nivelul infrastructurii furnizorilor de servicii și al SNUAU (ex.: lipsa informațiilor de localizare AML la preluarea apelului de urgență de către un alt furnizor de servicii decât cel asociat cartelei SIM, ca urmare a acoperirii radio existente în locul unde se află telefonul, la momentul inițierii apelului de urgență)

AML vine și în sprijinul persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire care trimit SMS la 113 de pe telefoanele cu sistem de operare Android.

Odată cu mesajele trimise către Serviciul de urgență pentru a cere ajutorul, sunt transmise și datele de poziționare geografică ale telefonului.

 

Recomandări pentru obținerea unei bune localizări cu ajutorul tehnologiei AML

  • Pentru transmiterea și afișarea corespunzătoare a amprentei de timp ce însoțește localizarea AML, este necesar ca setările de timp (data și ora) să fie actualizate. În acest sens, vă recomandăm activarea configurării automate (din rețea) a datei și a orei pe telefon.
  • Pentru furnizarea unei informații de localizare de tip AML cât mai precise, vă recomandăm poziționarea telefonului mobil într-un spațiu deschis, cu vizibilitate directă către cer. Vegetația sau clădirile înalte pot afecta semnalul provenit de la sateliți.

  
ANDROID

Informaţia de localizare generată pe telefoanele mobile cu sistem de operare Android este transmisă către Serviciul de urgență 112 pe două căi, în paralel, respectiv prin mesaje de tip Data SMS și prin mesaje generate peste internet utilizând metoda HTTPS Post.

Configurația activă pentru funcționarea AML în România pe telefoanele mobile cu sistem de operare Android este următoarea:

  • AML este funcțional la apelarea numărului de urgență 112 și pentru transmiterea mesajelor de urgență către 113 (Serviciul SMS 113 destinat persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire)
  • AML este funcțional pentru telefoanele mobile inteligente echipate cu SIM/eSIM-uri aparținând rețelelor Orange, Vodafone, Telekom și Digi Mobile care operează în România
  • Nivelul minim de încărcare a bateriei necesar pentru activarea tehnologiei AML la momentul inițierii apelului la 112 este de 10%
  • Transmiterea mesajelor de localizare AML este condiționată de disponibilitatea/accesul la serviciile de tip SMS – pentru mesaje Data SMS și/sau de tip date (internet) – pentru mesaje HTTPS Post
  • Calculul efectiv al poziției realizat de terminalul mobil prin metodele Cell ID/Sector ID și Wi-Fi este dependent de accesul terminalului la internet
  • Dacă telefonul este setat în modul avion, apelarea 112 va dezactiva parțial modul avion, fără însă a activa și datele mobile, iar mesajele vor fi transmise către SNUAU doar prin SMS
  • Pentru telefoanele mobile cu sistem de operare Android care suportă Serviciul de Localizare de Urgență, acest serviciu este implicit activ. Tehnologia AML nu va funcționa dacă la momentul efectuării apelului de urgență, Serviciul de Localizare de Urgență a fost în prealabil dezactivat de către utilizator
  • În cazul unei acoperiri în tehnologia 2G, transmiterea informațiilor de localizare AML se realizează doar prin SMS, existând astfel posibilitatea unor întârzieri în livrarea mesajului către Serviciul de urgență 112

 

Atenționări privind nefuncționarea tehnologiei AML pe anumite telefoane mobile cu sistem de operare Android

  • Nu funcționează pe telefoanele mobile cu versiuni de sistem de operare Android mai vechi de Ice Cream Sandwich sau ICS (versiunea 4.0), lansată în octombrie 2011
  • Nu funcționează prin metoda HTTPS utilizând serviciul de date mobile pentru telefoanele mobile care au cartele SIM/eSIM cu servicii de date mobile inactive/suspendate/în perioada de grație
  • Nu funcționează pentru apelanții care se află în roaming național (scenariul „Emergency calls only”, în care apelantul se află în România, însă nu beneficiază de acoperire de la furnizorul propriu de comunicații mobile, dar poate apela numărul de urgență 112 utilizând serviciile de voce pe baza acoperirii mobile oferite de alt furnizor)
  • Pentru utilizatorii aflați în roaming internațional (în situația în care abonatul unei rețele străine generează un apel de urgență pe teritoriul României, prin intermediul unei rețele naționale), este în analiză posibilitatea implementării unei soluții care să permită transmiterea mesajelor AML prin SMS către SNUAU, fără a genera costuri suplimentare pentru apelant
  • În situația în care mesajul de localizare AML este transmis doar prin metoda HTTPS Post și acesta nu conține numărul de telefon al SIM-ului de pe care s-a inițiat apelul, nu se poate realiza asocierea dintre informația de localizare AML și apelul de voce efectuat către Serviciul de urgență 112. La acest moment, este în curs de analiză posibilitatea implementării unei soluții care să permită asocierea acestor mesaje cu apelurile de voce.

iOS

Când inițiați un apel la 112, telefoanele mobile cu sistem de operare iOS folosesc o tehnologie proprie de determinare a informației de localizare, pe baza datelor provenite atât de la senzorii proprietari ai dispozitivului, cât și din rețeaua mobilă, pentru a determina o poziție geografică a apelantului cât mai precisă.

Informația de localizare astfel generată este transmisă direct către Serviciul de urgență 112 pe o singură cale, printr-un mesaj de tip Text SMS, fără a mai fi nevoie de vreo operațiune din partea utilizatorului.

  • AML este funcțional doar pentru apelarea numărului de urgență 112 (localizarea pentru Serviciul SMS 113 destinat persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire se realizează prin efectuarea unui apel de voce asociat mesajului SMS)
  • AML este funcțional pentru telefoanele mobile inteligente echipate cu SIM/eSIM-uri aparținând rețelelor Orange, Vodafone și Telekom care operează în România
  • În cazul unei acoperiri în tehnologia 2G, există posibilitatea unor întârzieri în livrarea mesajului către Serviciul de urgență 112, transmiterea informațiilor de localizare AML realizându-se, în cazul sistemului de operare iOS, doar prin SMS

    
Atenționări privind nefuncționarea tehnologiei AML pe anumite telefoane mobile cu sisteme de operare iOS

  • În România, nu funcționează pe telefoanele mobile cu sistem de operare iOS mai vechi de versiunea 13.4, lansată în martie 2020
  • Nu funcționează pentru apelanții care se află în roaming național (scenariul „Emergency calls only”, în care apelantul se află în România, însă nu beneficiază de acoperire de la furnizorul propriu de comunicații mobile, dar poate apela numărul de urgență 112 utilizând serviciile de voce pe baza acoperirii mobile oferite de alt furnizor) sau roaming internațional (în situația în care abonatul unei rețele străine generează un apel de urgență pe teritoriul României, prin intermediul unei rețele naţionale).

 

 

Recomandări pentru obținerea unei bune localizări cu ajutorul tehnologiei AML

  • Pentru transmiterea și afișarea corespunzătoare a amprentei de timp ce însoțește localizarea AML, este necesar ca setările de timp (data și ora) să fie actualizate. În acest sens, se recomandă utilizatorilor activarea configurării automate (din rețea) a datei și a orei pe telefon
  • Pentru furnizarea unei informații de localizare de tip AML cât mai precise, se recomandă poziționarea telefonului mobil într-un spațiu deschis, cu vizibilitate directă către cer (vegetația, clădirile înalte pot afecta semnalul provenit de la sateliți)

Precizări privind funcționarea AML în România

Tehnologia AML este pusă la dispoziția serviciilor de urgență AS IT IS (AȘA CUM ESTE) de către producătorii sistemelor de operare (Android, iOS).

Serviciul de Telecomunicații Speciale, în calitate de administrator al SNUAU, prin prisma acordurilor cu furnizorii tehnologiei AML pentru sistemele de operare Android și iOS – Google și Apple, nu poate aduce modificări tehnologiei AML, acest lucru fiind exclusiv atribuția furnizorilor.

Din punctul de vedere al preluării mesajelor AML în rețeaua mobilă și/sau de date și transmiterii acestora către SNUAU, responsabilitățile revin furnizorilor de servicii de comunicații destinate publicului, care operează pe teritoriul național.

Sistemul de urgenţă 112 poate beneficia de tehnologia AML conform implementării actuale, atât timp cât furnizorii menționați vor asigura suportul pentru funcționarea serviciilor de localizare de urgență pe telefoanele mobile pe care sunt configurate.

Serviciul de urgență 112 și, implicit, implementarea AML în România sunt disponibile exclusiv pentru apelurile 112 și, după caz, pentru mesajele SMS 113 inițiate de pe teritoriul național.

Performanțele și funcționarea tehnologiei AML pot fi afectate de:

  • Capacitățile tehnice ale telefoanelor mobile utilizate
  • Disponibilitatea/accesul la serviciile de tip SMS și/sau date (internet) asociate SIM-ului/e-SIM-ului telefonului mobil de pe care s-a efectuat apelul către Serviciul de urgență 112
  • Configurări/reconfigurări și deranjamente tehnice în rețelele furnizorilor de comunicații implicați
  • Configurări/reconfigurări și deranjamente tehnice la nivelul sistemului informatic și de comunicații.

Important!

La acest moment, recepționarea coordonatelor geografice prin tehnologie AML nu este disponibilă pentru apelanții care se află în roaming internațional, precum și pentru cei care nu au semnal în rețeaua proprie (roaming național).

Documentație privind condițiile de funcționare a tehnologiei de localizare AML în România

 

Aplicația Apel 112

Apel 112 este aplicația pentru telefoane mobile cu sisteme Android și iOS, dezvoltată de STS, capabilă să citească informația de localizare generată de serviciile de localizare existente pe telefon și să transmită poziția geografică a telefonului către Serviciului de urgență 112.
Aplicația folosește conexiunea de date (Internet) și serviciul de localizare ale telefonului mobil pentru a transmite, către Serviciul de urgență 112, informația de localizare în format AML (Advanced Mobile Location), conținând coordonatele geografice ale telefonulului mobil.

Aplicația este gratuită și poate fi descărcată pe telefoane din magazinele de aplicații Google Play și AppStore.

La prima accesare a aplicației Apel 112, este necesar să acceptați Termenii și Condițiile. Apoi, trebuie să introduceți în aplicație numărul sau numerele de telefon aferente telefonului pe care este instalată aplicația, pentru terminalele dual SIM.
La accesarea aplicației, pe ecranul telefonului se va afișa latitudinea și longitudinea corespunzătoare poziției geografice în care vă aflați. Precizia localizării este limitată de caracteristicile GPS, o valoare tipică fiind 10 metri.
La acționarea butonului „Apelare 112”, aplicația va extrage și va transmite informația de localizare în sistemul informatic al Serviciului de urgență 112. Dacă aceasta nu este transmisă automat în sistem, telefonul detectează coordonatele GPS aferente poziției în care vă aflați și îi puteți comunica verbal operatorului coordonatele geografice disponibile în interfața aplicației (latitudinea și longitudinea), iar acesta le va introduce manual pe hartă.

 
Geolocation 112

Este o soluție de localizare avansată, disponibilă doar pentru telefoanele inteligente (smartphones) care au activate conexiunea la Internet și serviciul de localizare.
Geolocation 112 utilizează informația de localizare de tip GPS disponibilă la nivelul telefonului mobil și conexiunea acestuia la Internet. Soluția nu implică instalarea unui soft sau aplicații dedicate pe telefonul mobil, ci doar activarea opțiunilor de localizare și a conexiunii de date.
În situația în care sunați la 112 și nu cunoașteți adresa sau un punct de reper identificabil pentru determinarea adresei/poziției unde vă aflați și unde este nevoie de ajutor, operatorul STS din cadrul Serviciului de urgență 112 vă va cere acordul pentru a încerca să vă localizeze utilizând această metodă.
Dacă sunteți de acord, operatorul STS vă va solicita să activați conexiunea la internet (datele mobile) și serviciul de localizare (GPS) și vă va transmite un SMS cu un link pe care trebuie să îl accesați pentru obținerea poziției telefonului mobil și transmiterea acesteia către sistemul informatic al Serviciului de urgență 112.

Termeni și condiții pentru furnizarea informațiilor de localizare asociate unui apel/comunicații de urgență

În România, accesul la Serviciul de urgență 112 este reglementat prin OUG nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și OUG nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, cu modificările și completările ulterioare, respectiv prin Decizia ANCOM 1023/2008 privind realizarea comunicațiilor către Sistemul național unic pentru apeluri de urgență, cu modificările și completările ulterioare.

  • Accesul din rețelele proprii

Serviciul de urgență este accesibil în mod gratuit și prioritar, prin apeluri de voce, din rețelele publice de telefonie, la nivel național. Conform reglementărilor, toate apelurile de voce provenite din rețelele mobile sunt însoțite de informația de localizare primară de tip Cell ID/Sector ID. Pentru apelurile generate de pe telefoane inteligente compatibile, în sistemul de urgență se recepționează și informația de localizare obținută la nivelul terminalului, prin intermediul tehnologiei Advanced Mobile Location (AML). Suplimentar, au fost implementate și soluțiile de localizare avansată, HTML5 Geolocation și aplicația mobilă Apel 112, care permit recepționarea informațiilor de localizare a terminalului mobil, la nivelul sistemului de urgență.

Pentru persoanele cu dizabilități de auz și/sau vorbire, a fost operaționalizat, în 2015, Serviciul SMS 113, care asigură, în mod gratuit, pentru persoanele înregistrate, transmiterea urgențelor prin SMS către serviciul de urgență. Comunicarea este bidirecțională. Întrucât serviciile SMS nu asigură furnizarea către serviciul de urgență a informației de localizare din rețeaua mobilă, este necesară apelarea numărului 112 înainte de transmiterea mesajului de urgență la 113, pentru a facilita localizarea apelului. Îmbunătățirea localizării pentru utilizatorii serviciului SMS 113 este deja posibilă în cazul folosirii terminalelor cu sistem de operare Android, care au implementată tehnologia AML și pentru mesajele de urgență.

  • Accesul din afara ariei de acoperire a rețelei proprii

Dacă o persoană încearcă să apeleze 112 într-o zonă fără semnal în rețeaua mobilă proprie, în situația în care alte rețele de telefonie mobilă asigură acoperire în acea zonă, apelul este transferat către Serviciul de urgență prin intermediul acestor rețele. În astfel de situații, tehnologia AML nu funcționează deoarece se bazează pe accesul terminalului la serviciile de date mobile și SMS din rețeaua proprie. Rețeaua care va deservi apelul de urgență va furniza însă acoperirea antenei care a preluat apelul, făcând posibilă localizarea de tip Cell ID/Sector ID.

  • Accesul în situația de roaming internațional

Serviciul 112 poate fi accesat în aceleași condiții și de către cetățenii străini aflați în roaming, serviciul multilingvistic implementat în sistem asigurând preluarea urgențelor în limbile de circulație internațională. Conform reglementărilor, inclusiv apelurile de voce provenite din rețelele mobile pentru utilizatorii aflați în roaming, sunt însoțite de informația de localizare primară de tip Cell ID/Sector ID.

Serviciul de Telecomunicații Speciale caută permanent noi soluțiii pentru asigurarea accesului la serviciul de urgență și pentru localizarea apelanților în cele mai diverse situații, fiind implicat în proiecte de implementare a ultimelor tehnologii în domeniul comunicațiilor de urgență.


Contact
Luni-Vineri: 08:00 - 16:00
Relații cu Publicul
+4021.202.21.88
sau
Serviciul de Telecomunicații Speciale © 2021 Toate drepturile rezervate.